Home Hertme Historie Actueel Video’s Foto’s De Gazet Archief

Touwtrekvereniging Hertme

Touwtrekken is een teamkrachtsport, waarbij op unieke wijze krachtsport en teamgeest gecombineerd worden. In geen enkele andere krachtsport telt de gezamenlijke team prestatie, technisch, tactisch en qua kracht, zo doorslaggevend als bij touwtrekken. Twee teams van 8 personen, opgesteld aan weerszijden van een 36 meter lang touw, die hun kracht als één man overbrengen om hun tegenstander over een afstand van vier meter weg te trekken. Er is een klasse verdeling naar gewicht. Dus tegenstanders met gelijke gewichten strijden tegen elkaar. Indeling in gewichtklassen betekent dat een team niet zwaarder (wel lichter) mag zijn dan het voorgeschreven gewicht. Dit heeft tot gevolg dat een team voor aanvang van de wedstrijden moeten worden gewogen. Jeugdteams in de leeftijd 12 t/m 20 trekken doorgaans in de 520 kg klasse en 560 kg klasse. Damesteams trekken meestal in de 520 kg en 560 kg klasse. Mannenteams trekken overwegend in de 640 kg klasse, 680 kg en in de 720 kg klasse. De touwtreksport wordt op tweeërlei wijze beoefend: Outdoor: de buitensport wordt beoefend op een grasterrein, waarbij speciaal schoeisel is vereist. Indoor: de binnensport wordt beoefend op speciale rubber matten, waarbij normaal sportschoeisel wordt gebruikt. Maar de veelzijdigheid van touwtrekken uit zich ook in het wedstrijdbeeld: een partij kan enkele seconden duren maar ook een tiental minuten. Het team moet de kracht èn explosief èn als duurkracht in kunnen zetten. Afhankelijk van allerlei factoren, bijvoorbeeld tegenstander, bodemgesteldheid, kan het team verschillende aanvals- en verdedigingstechieken gebruiken. Een wedstrijd kan afhankelijk van de tegenstander langer of korter, lichter of zwaarder uitvallen, daarom moet een team tijdens een toernooi in staat zijn een gehele competitie af te werken. Dus de strijd aanbinden met gemiddeld 5 tot 10 verschillende teams. De touwtreksport kan worden beoefend door jong en oud. Wanneer men in andere sporten op een bepaalde leeftijd zijn 'toptijd' heeft gehad, en weer op een lager niveau begint, gaat men bij het touwtrekken door en stijgt men naar een hoger niveau, omdat men door de leeftijd stabieler wordt. Touwtrekken is één van de oudst bekende manieren van sport beoefenen en is van oudsher over de hele wereld over vele culturen verspreid beoefend. Touwtrekken was in de préhistorie zelfs een onderdeel van oude ceremonies en de cultuur. Later in de historie was touwtrekken niet langer gerelateerd aan rituele ceremonies en ontwikkelde het zich meer als een sport. In de 15de eeuw was touwtrekken een populair onderdeel van toernooien in de Franse chateaux-tuinen en later ook in Groot Brittanië. (De foto boven is genomen in 1920 op de Olympische Spelen in Antwerpen) Toen het IOC in 1920 besloot om het aantal deelnemers te verminderen bij de Olympische Spelen werd het touwtrekken uit het programma geschrapt. Dit besluit remde het touwtrekken af in zijn ontwikkeling op internationaal niveau. Maar op nationaal niveau ontwikkelde het zich verder. In 1933 werd de Zweedse Touwtrekbond opgericht, een voorbeeld dat werd gevolgd door andere Europese landen. Met de uitbreiding van nationale bonden groeide ook de behoefte aan een internationale competitie. In Hertme wordt in 1998 door een stel jongens, 'vrienden van elkaar', de Touwtrek Vereniging TTV Hertme opgericht. Maar in het dorp is een vriendinnen- groepje die ook mee wil doen, vandaar dat gelijktijdig ook een damesteam wordt opgericht. Nu zes jaar later zijn de dames van de club, kampioen van het Gewest Oost van de Nederlandse Touwtrek Bond. 'In het seizoen, dat loopt van april tot en met september wordt twee keer per week getraind op techniek, conditie, kracht en samenspel. Want touwtrekken is een teamsport en niet het werk van een enkeling. De schoenen die gedragen worden zijn vaak skischoenen of schoenen van skaters. 'Die zitten lekker hoog. Ze hebben een heel stevige opbouw, waardoor je niet door de enkels gaat', aldus de dames. 'Noppen of andere uitsteeksel zijn verboden. De regels van de Nederlandse Touwtrek Bond zijn streng. De teams komen uit Twente en de Achterhoek en kampioen worden van het district Oost is het hoogst haalbare. Een competitie tussen provinciale kampioenen is er niet, laat staan een strijd om het landskampioenschap. Touwtrekken, althans het outdoor deel, is vooral een sport die in het oosten van het land wordt beoefend. Elders wordt veel meer aan indoor touwtrekken gedaan.' De dames storen zich aan de geringe aandacht die hun sport krijgt. Dat er 'min' over wordt gedacht en gesproken ergert ze. 'Veel mensen beschouwen het als een boerensport. Het is natuurlijk ook zo dat de wedstrijden op het platteland worden gehouden. Daar heb je de ruimte en de juiste ondergrond. Maar het gaat te ver om te zeggen dat het een boerensport is. Ga maar eens kijken bij een toernooi. Daar doen ook teams uit de stad aan mee met sporters die bij wijze van spreken nog nooit op het platteland zijn geweest'.